- Boeing'in yeni Starliner kapsülünün test pilotları Butch Wilmore ve Suni Williams'ın Uluslararası Uzay İstasyonu'nu yaklaşık bir hafta ziyaret edip haziran ortasında dönmeleri gerekiyordu, ancak yeni uzay aracındaki itici arızaları ve helyum sızıntıları, NASA ve Boeing'i onları daha uzun süre havada tutmaya yöneltti.
- NASA'nın ticari mürettebat programı yöneticisi Steve Stich, görev yöneticilerinin dönüş tarihini duyurmaya hazır olmadığını söyledi. Amaç, Wilmore ve Williams'ı Starliner'a geri getirmek.
- Yedekleme seçenekleri gözden geçiriliyor. SpaceX'in Dragon kapsülü, NASA astronotlarını uzay istasyonuna götürüp getirmenin bir başka yolu.
Test pilotları Butch Wilmore ve Suni Williams'ın yaklaşık bir hafta boyunca yörüngedeki laboratuvarı ziyaret etmeleri ve haziran ortasında geri dönmeleri gerekiyordu; ancak Boeing'in yeni Starliner kapsülündeki itici arızaları ve helyum sızıntıları, NASA ve Boeing'i pilotları daha uzun süre havada tutmaya yöneltti.
NASA'nın ticari mürettebat programı yöneticisi Steve Stich, görev yöneticilerinin dönüş tarihini duyurmaya hazır olmadığını söyledi. Amaç, Wilmore ve Williams'ı Starliner'a geri getirmek diye ekledi.
NASA ASTRONOTLARI YILLARCA SÜRE TİCARİ TAKINTILARDAN SONRA UZAYDA 'SIKIŞTI': SİZİ YAKALAYACAK 6 GERÇEK
“Hazır olduğumuzda eve döneceğiz” dedi Stich.
Stich, yedek seçeneklerin gözden geçirildiğini kabul etti. SpaceX'in Dragon kapsülü, NASA astronotlarını uzay istasyonuna götürüp getirmenin bir başka yolu.
“NASA'nın her zaman acil durum seçenekleri vardır” dedi.
Starliner uzay aracı, 13 Haziran 2024'te Mısır'ın Akdeniz kıyılarının 422 kilometre yukarısında yörüngede bulunan Uluslararası Uzay İstasyonu'nun Harmony modülüne kenetlenmiş halde görülüyor. (AP aracılığıyla NASA, Dosya)
Mühendisler geçen hafta New Mexico çölünde yedek bir itici üzerinde testlerini tamamladılar ve Starliner'ın kenetlenmesinden önce neyin yanlış gittiğini anlamak için onu parçalara ayıracaklar. 6 Haziran'da, kalkıştan bir gün sonra kapsül uzay istasyonuna yaklaşırken beş itici başarısız oldu. O zamandan beri dördü yeniden etkinleştirildi.
Görünüşe göre bozulmuş contalar helyum sızıntıları ve itici sorunlarının sorumlusu —tamamen ayrı sorunlar— ancak daha fazla analize ihtiyaç var. Boeing'den Mark Nappi, ekibin daha fazla veri toplamak için uzay istasyonuna kenetlenmişken bu hafta sonu kapsülün iticilerini test ateşlemesini yapacağını söyledi.
28 manevra iticisinin her biri bir ele sığabilir ve 2 pound ağırlığındadır. Kapsül ayrıca uçuşun sonunda yörüngeden çıkmak için daha büyük motorlarla donatılmıştır. Bunların hepsi inişten önce atılan bir segmentin parçasıdır, bu da gelecekteki uçuşlar için incelenecek hiçbir şey olmadığı anlamına gelir.
FOX NEWS UYGULAMASINI ALMAK İÇİN TIKLAYIN
Uzay mekikleri emekliye ayrıldıktan sonra NASA, astronotları uzay istasyonuna götürmek için özel şirketler kiraladı ve Boeing ile SpaceX'e milyarlarca dolar ödedi.
Bu, Boeing'in mürettebatlı ilk test uçuşuydu. 2019'daki boş uçuşlu ilk demo, kötü yazılım nedeniyle uzay istasyonuna hiç ulaşamadı ve Boeing testi 2022'de tekrarladı. Daha sonra daha fazla sorun ortaya çıktı.
SpaceX, 2020'den beri astronotları taşıyor. SpaceX'in Falcon 9 roketleri, bir uydu teslimat görevinde üst aşamada meydana gelen bir arıza nedeniyle son iki haftadır yerde bekliyor. Durdurma ne kadar uzun sürerse, yaklaşan mürettebat uçuşlarının gecikme olasılığı da o kadar artıyor.